Registrering af arbejdstid kan både ske i et elektronisk system eller ved manuel registrering.

23.04.24 DIB Nyheder

Her er formkravene til at registrere arbejdstid

Fra 1. juli 2024 skal alle arbejdspladser have et system til registrering af medarbejderes arbejdstid. Her er formkravene til systemerne.

Alle medarbejdere skal som udgangspunkt registrere deres arbejdstid, når lov om arbejdstidsregistrering træder i kraft 1. juli 2024. Det gælder både timelønnede og funktionæransatte, og arbejdsgivere er forpligtede til at have et system, der sikrer, at det sker.

- Der er ikke fastlagt specifikke formkrav til det system, der skal være. Men det skal være ”objektivt, pålideligt og tilgængeligt” og afspejle medarbejderens faktiske arbejdstid, forklarer Christoffer Thomas Skov, vicedirektør i Dansk Industri (DI).

Registreringen kan ske i et elektronisk system, der f.eks. registrerer, hvornår medarbejderen logger af og på sin computer, eller hvornår medarbejderen er på arbejdspladsen f.eks. via adgangskort.

- Det kan dog også være en manuel registrering, hvor den enkelte medarbejder sender en mail med opgørelse af den daglige arbejdstid til sin leder eller ved at indtaste den daglige arbejdstid i et registreringssystem, forklarer Christoffer Thomas Skov.

Der er ikke krav om, at arbejdstiden registreres på bestemte tidspunkter eller for en bestemt periode.

- Men den skal være pålidelig, så vi anbefaler, at der ikke går for lang tid mellem registreringerne, siger Christoffer Thomas Skov.

Læs også: Skal alle medarbejdere registrere arbejdstid fra 1. juli? og følg med i vores FAQ om registrering af arbejdstid, som løbende opdateres

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Relateret indhold